آرشیو علم روز

زمان چیست؟ چرا زمان با مکان متفاوت است؟ سرمنشاء زمان کجاست؟ آیا زمان واقعی است یا ساخته ذهن ما انسان‌هاست؟ این‌ها سؤالاتی هستند که ذهن متفکران مختلفی را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است. در این نوشتار، می‌خواهیم کمی درباره ماهیت زمان و دیدگاه‌های مختلف درباره آن بیشتر بدانیم.
ادامه مطلب ...

حلقه بزرگ کیهانی، نباید وجود داشته باشد

یک ساختار کهکشانی عظیم در کیهان دوردست، با درک فعلی ما از چگونگی تحول کیهان در تضاد است. ممکن است این ساختار نشانه‌ای از وجود کیهانی پیش از کیهان ما باشد و یا از نوعی نقص توپولوژیکی در ساختار فضا-زمان ناشی شده باشد.

در جستجوی سیاه‌چاله‌های پیرتر از کیهان

کشف سیاه‌چاله‌های نخستینِ قدیمی‌تر از بیگ‌بنگ ممکن است شواهدی برای وجود یک کیهان پیشین باشند و علم کیهان‌شناسی را بازنویسی کند. این یک ایده وحشتناک است، اما برخی فیزیکدانان فکر می‌کنند که ما شانس پیدا کردن آن‌ها را داریم.

نقطه آبی کم‌رنگ (Pale Blue Dot)

در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۶۸ ( ۱۴ فوریه ۱۹۹۰) ناسا به درخواست کارل سیگن (Carl Sagan)، اخترفیزیکدان، دوربین کاوشگر وویجر ۱ را که از کنار پلوتو عبور کرده و در حال ترک منظومه شمسی بود را به سمت زمین چرخاند و این تصویر از زمین را از فاصله ۶ میلیارد…

مه‌رمب چیست؟

کیهان‌شناسان همواره درباره آغاز و پایان جهان کنجکاو بوده‌اند. این‌که سرنوشت کیهان چه خواهد بود و آیا جهان اصلا به پایان خواهد رسید و چه چیزی سرنوشت جهان را تعیین می‌کند، همگی سؤالاتی هستند که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.
go2top